در سالهای گذشته هیچ بهره وری در اقتصاد آموزشی کشور صورت نگرفته است

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۹۵۳ اخبار
دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور گفت: این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاکید بر اقتصاد در آموزش گفت: در سالهای گذشته هیچ بهره وری در اقتصاد آموزشی کشور صورت نگرفته است. دانشگاه‌ها باید به دنبال اشتغالزایی و رفع مشکلات جامعه و کسب و کارهای دانش بنیان باشند تا بهره وری افزایش و هزینه ها کاهش یابد.
در سالهای گذشته هیچ بهره وری در اقتصاد آموزشی کشور صورت نگرفته است

دکتر غلامرضا حسن زاده شنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ در نشست مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت با مسئولان شهرستان ساوه در دانشکده علوم پزشکی اظهار کرد: برنامه عدالت، تعالی و بهره وری در وزارت بهداشت تصویب و برای اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید پاسخگویی اجتماعی در مقابل مطالبات مردم داشته باشند. نیازها را ببینند و برای حل مشکلات و برطرف کردن مطالبات مردم برنامه ریزی کنند.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی نباید صرفا  بدنبال جذب دانشجو باشد و فقط آموزش دهد بلکه باید در مسیر حل مشکلات مردم قدم بردارد. علوم پزشکی ساوه باید ایمنی شغلی در این شهرستان صنعتی برخوردار از بزرگترین شهر صنعتی کشور را برقرار کند و برای موضوع حوادث ترافیکی در این منطقه که در کریدور اصلی شرق به غرب قرار دارد برنامه ارائه دهد.

دکتر حسن زاده گفت: دانشگاه علوم پزشکی که پاسخگو نیازهای جامعه نباشد صرفا هزینه بردار بوده و از ماموریت اصلی خویش دور است.

وی افزود: کارآفرینی موضوع مهمی است که باید در دانشگاه های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد و باید به سمت کسب و کار دانش بنیان پیش رفت. ارتقای کیفیت آموزشی از دیگر رویکردها در طرح تعالی و بهره وری است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاکید بر اقتصاد در آموزش گفت: در سالهای گذشته هیچ بهره وری در اقتصاد آموزشی کشور صورت نگرفته است. دانشگاه‌ها باید به دنبال اشتغالزایی و رفع مشکلات جامعه و کسب و کارهای دانش بنیان باشند تا بهره وری افزایش و هزینه ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: رشته پزشکی جزو رشته های پر هزینه است که نیاز به فضای فیزیکی مناسب دارد و فضای استیجاری برای تحصیل در رشته پزشکی مناسب نیست بلکه باید زیرساخت لازم و فضای فیزیکی استاندارد برای آن تامین کرد.

وی بیان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی از دیگر نیازهای رشته پزشکی است که علاوه بر تخصیص منابع دولتی باید از ظرفیت خیرین بهره گرفت تا یک آزمایشگاه استاندارد و مجهز راه اندازی شود.

دکتر حسن زاده گفت: نیروی انسانی متخصص از دیگر نیازهای دانشکده علوم پزشکی ساوه است  که نزدیکی به تهران می تواند جذب نیروی هیات علمی را سرعت و تسهیل بخشد. برای ارتقای دانشکده به دانشگاه نیز باید دانشکده های مستقلی در حوزه بهداشتی و ... ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز گفت: دانشکده علوم پزشکی ساوه از نظر کمی و کیفی و توسعه خوبی پیدا کرده و دارایی های آن به لحاظ اجتماعی بسیار ارتقا یافته است و سرمایه های انسانی خوبی با حدود ۴۰ هیات علمی پیدا کرده است.

دکتر جلیل کوهپایه زاده افزود: افق جدیدی برای دانشکده علوم پزشکی ساوه ترسیم شده  که اجرایی شدن آن به میزان توان و انگیزه نیروی انسانی آن بر می گردد. امروز ساوه در نقطه ای قرار دارد که می تواند از حداقل ها عبور کند.

وی گفت: ساوه قطب صنعتی کشور است و دانشکده علوم پزشکی یک دانشکده ماموریت محور است. درست است که این دانشکده  باید در رشته پزشکی فعالیت کند اما مهمترین ماموریت دانشکده علوم پزشکی ساوه ارتباط با صنعت و تضمین سلامت کارگران است چرا که جمعیت کثیری از مردم این شهر را کارگران تشکیل می دهند.

دکتر کوهپایه زاده افزود: دانشکده علوم پزشکی در ۱۰ ساله آینده باید با بضاعت خود در حوزه بهداشت و درمان در مسیر اقتصاد دانش بنیان و فناوری ریل گذاری شود و به سمت دانشکده های نسل سوم حرکت کند.

وی گفت: باید برای ۱۰ سال آینده دانشکده علوم پزشکی ساوه یک ماموریت در نظر بگیریم تا در ارتقای ضریب سلامت مردم تاثیر گذار باشیم و بتواند مانند سایر دانشگاه های برتر کشور به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی بیان کرد: توسعه دانشگاه نسل سوم و تبدیل شدن به الگو  در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور با توجه به ظرفیت ساوه یک ماموریت جدی برای ۱۰ سال آینده علوم پزشکی ساوه است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاکید بر گسترش اقتصاد سلامت گفت: در شورای گسترش از هر کمکی برای توسعه دانشکده علوم پزشکی ساوه دریغ نخواهیم کرد و با کمک دانشگاه اراک و قم که در مجاورت ساوه قرار دارند می توان بستر لازم برای تحقق اهداف توسعه ای را فراهم کرد.

وی خواستار جذب دانشجو در رشته های نانو، هوش مصنوعی، فناوری های نوین که در  دنیای پزشکی حذفی برای گفتن دارند شد و افزود: گسترش رشته ها و  ایجاد مرکز رشد خصوصی با ارتباط در صنعت از دیگر ماموریت های علوم پزشکی ساوه در ۱۰ سال آینده است.

وی بیان کرد: زیرساخت مناسب می تواند دانشکده پزشکی و دندانپزشکی را در ساوه راه اندازی کند و در شرایط کنونی فعلی، این مهم بدلیل ضعف زیرساخت امکان پذیر نیست.

دکتر کوهپایه زاده افزود: ایجاد دانشکده علوم پزشکی در ساوه جزو موفقیت های نظام سلامت بوده است و قطعا با تامین زیرساخت ها علوم پزشکی ساوه جزو نخستین دانشکده هایی است که در نوبت افزودن رشته پزشکی قرار دارد و باید به ماموریت مهم که همانا توسعه زیرساخت های فنی و سلامت است بپردازد.

 

کلید واژه ها: روابط عمومی معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی ساوه معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی ساوه بازدید


نظر شما :